tirsdag den 26. juni 2012

Gulerodspandekager + bonus

Jeg var så heldig at få lov til at dele denne lækre opskrift med jer fra en anden sød blogger og i dag har jeg så selv fået den afprøvet herhjemme og det med succes!
Det var simpelthen et hit - Elias rå-spiste 1½ pandekage plus lidt ananas dertil. Han er ved at få hjørnetænder og derfor er det lettere begrænset, hvad han har lyst til at spise for tiden... Dette ville han rigtig gerne have og heldigvis!

Jeg selv spiste en enkelt pandekage til frokost med lidt hjemmelavet ananas/tomat salsa og jeg var bestemt også overrasket over hvor gode pandekagerne var! Helt klart anbefalelsesværdige. Det gode er, at du faktisk kan udskifte gulerod med broccoli og sikkert også andre opskrifter, men det har vi ikke prøvet endnu. Der skal nok komme en ny opskrift, hvis jeg får afprøvet dette.

Men her kommer den lækre opskrift jeg har fået lov til at dele med jer:


Gulerodspandekager (5-6 stk.)


100g gulerod
1 lille løg (ca. 30 g)
1 æg
1 dl mælk
ca. 4-5 spsk. mel
salt og peber
krydderier efter smag - jeg brugte lidt hvidløgspulver, paprika og timian

Olie til stegning

Skræl gulerødder og løg og kom dem i blenderen. Kør det sammen til det bare er en grov blanding og tilsæt så æg, mælk, mel og krydderier

Varm panden op og hæld olie på. Hæld dejen på panden i mindre eller større pandekager og steg dem til de er gyldne på begge sider og gentag processen til der ikke er mere dej.

Server evt. sammen med lidt gnavegrønt, frugt, guacamole, humus eller lign.

Som bonus får i også lige min lille opskrift på ananas-tomat salsa - den anbefales dog ikke til børn UNDER 1 år.

Ananas-tomat salsa

3 modne cherrytomater
1 ananasring eller 2 tsk. ananas i tern
½ tsk. honning
1 dråber flydende vanilje
salt og peber

Skyld tomaterne og skær dem i kvarte. Tag kernerne ud og hak dem fint. Kom det op i en lille skål og sæt til side. Hak ananasstykkerne fint og kom dem op til tomaten. Hæld honning, vanilje og salt og peber over ananas og tomater og bland det hele godt sammen. Lad blandingen hvile i 5 minutter og servér evt. til gulerodspandekagerne ovenfor eller som tilbehør til kylling og gris.

2 kommentarer:

  1. Hvor længe kan disse holde sig i køleskabet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville ikke gemme dem mere end 2-3 dage i køleskabet.

      Slet

Print